Lohjan kaupungin elinkeinopalvelut hyödyntää tehokkaasti Office 365:stä CRM:ssään — 9.6.2018

Lohjan kaupungin elinkeinopalvelut on vuoden ajan hyödyntänyt innovoivasti Office 365:n työkaluja, mitkä on räätälöity tarkoitukseen OpenSpace Oy:n toimesta. Asiakasrekisteriin tuotetaan tiedot Soap-rajapinnan lisäksi useista muista lähteistä joustavasti.
Asiakasrekisterin tietojen ylläpito on tärkeä osa elinkeinopalvelujen tietojen hankintaa. Tietoja hyödynnetään paikkatiedossa karttapalveluissa ja tietoja täydennetään muun muassa yrityskäyntien yhteydessä ja niihin kirjataan myös omia muistiinpanoja.
Lohjan kaupungille joustavan toiminnan edellytys on että eri ohjelmistoihin kirjaudutaan samoilla tunnuksilla kuin kaikkeen muuhunkin. Nyt eri osa-alueet kytkeytyvät käyttäjätunnistukseen ja käyttäjät voivat myös liittää eri toiminteita tarvittaessa esimerkiksi omaan Outlookiinsa.
Mobiilikäyttö on mukava osa arkista aherrusta ja työtä nopeuttaa CRM:ään liitetyt mobiilisovellukset. Yrityskäynnin yhteydessä voidaan tietoja täydentää suoraan mobiililla otetuilla ja tietokantaan yrityksen tietojen yhteyteen tallennetuilla kuvilla. Ominaista on laitteisto ja selainriippumattomuus. Vaikka Lohjan kaupungin käytettävät ohjelmat on pitkälle vakioitu, voi käyttäjä kuitenkin käyttää mieleistään selainta. Sama koskee myös mobiilikäyttöjärjestelmää. Käyttäjä voi valita Androidin ja IOS:n välillä.
Raportteja järjestelmästä on otettu PowerBI:llä. Niiden julkaisuun on käytetty muun muassa Swayta, mikä antaa mukavat mahdollisuudet muokata lopputulosta organisaation sisällä ennen julkaisua. Myös ulkoisia käyttäjiä on jossakin vaiheessa tarkoitus kutsua omaan extranetiin. Ulkoisien käyttäjien mahdollisuus luoda omat tunnuksensa tai käyttää olemassa olevia, antaa tähän myös luovia mahdollisuuksia.